Σακχαρώδης διαβήτης και διατροφή

|

Ο Σακχαρώδης διαβήτης είναι μια μεταβολική ασθένεια του οργανισμού ή οποία χαρακτηρίζεται από την αύξηση συγκέντρωσης σακχάρου στο αίμα, η αδυναμία του οργανισμού να μεταβολίσει την γλυκόζη του αίματος, εξαιτίας είτε της μειωμένης έκκρισης της ινσουλίνης, είτε μειωμένης ευαισθησίας των β-κυττάρων του οργανισμού στην ινσουλίνη.

Συμπτώματα του διαβήτη είναι, πολυουρία, πολυδιψία, πολυφαγία, ξηροστομία, μείωση βάρους.

Ο σακχαρώδης διαβήτης χωρίζεται σε τρείς κατηγορίες:

Σακχαρώδης διαβήτης τύπου I (νεανικός διαβήτης , ινσουλοεξαρτώμενος, χαρακτηρίζεται από καταστροφή β-κυττάρων του παγκρέατος , τα οποία έχουν σημαντικό ρόλο στην παραγωγή ινσουλίνης).

Σακχαρώδης διαβήτης τύπου ΙΙ ( διαβήτης ενηλίκων, μη ινσουλινοεξαρτώμενος τα επίπεδα ινσουλίνης είναι είτε φυσιολογικά , είτε ανεβασμένα, η θεραπεία γίνεται με την χορήγηση αντιδιαβητικών φαρμάκων και αν αυτό δεν ρυθμίσει τις τιμές σακχάρου τότε οδηγούνται σε χορήγηση ινσουλίνης).

-Διαβήτης κύησης (εμφανίζεται κατά της διάρκεια της εγκυμοσύνης , μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης έχουν οι παχύσαρκες γυναίκες , είναι αναστρέψιμος και υποχωρεί μετά τον τοκετό).

Τα άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη πρέπει να επιλέγουν τροφές – ροφήματα ώστε να έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη , και προσοχή – αποφυγή στην κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών και trans(λόγω αύξησης ολικής χοληστερόλης και LDL χοληστερίνης)

Τροφές κατάλληλες
– Φρούτα εποχής (μήλο, αχλάδια , μπανάνα άγουρη, πορτοκάλια – μανταρίνια) και κυρίως τα μύρτιλα.
– Προϊόντα ολικής αλέσεως – πολύσπορα προϊόντα –(ρύζι π.χ basmati)
– Βρώμη (μούσλι ή κουάκερ)
– Ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά(σαρδέλες, σκουμπρί, ρέγγα)
– Πράσινα φυλλώδη λαχανικά(σπανάκι, μαρούλι, παπούλες , ραδίκιο κτλ)
– Τυροκομικά χαμηλά σε λιπαρά(γάλα , γιαούρτι ,) τυριά όπως χαλούμι-regato-εμένταλ-τυροζούλι κατσικίσιο)
– Λευκό κρέας ελεύθερη κατανάλωση, κόκκινο άπαχο μέτρια κατανάλωση , κόκκινο λιπαρό καλό θα είναι μια φορά τον μήνα.
– Ελαιόλαδο
– Κανέλα κεϋλάνης
– Γλυκαντικό από το φυτό Στέβια (για ροφήματα και γλυκά).

Τροφές που καλό είναι να αποφεύγουμε

– Ζάχαρη και προϊόντα πλούσια σε αυτή όπως, κρουασάν, κέικ εμπορίου, μπισκότα, παγωτό.
– Κρέας με υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος, όπως αρνί, μπριζόλες, χοιρινό, παϊδάκια.
– Κατανάλωση κορεσμένου λίπους, όπως βούτυρο, μπέικον κτλ. Διακοπή του καπνίσματος είναι υποχρεωτική.

Τέλος εν κατακλείδι οι αρχές που πρέπει να ακολουθήσουμε και να έχουμε ως οδηγό στην καθημερινότητα μας, άτομα με διαβήτη είναι:
– Κατανάλωση χαμηλών λιπαρών γαλακτομικών προϊόντων(γάλα και γιαούρτι 2% ή 0% ή κατσικίσια)
– 4-5 μερίδες φρούτων και άφθονη χρήση λαχανικών(κυρίως αγγούρια, πράσινα λαχανικά, χόρτα)
– Ελαιόλαδο, αποφυγή στα σπορέλαια, μαργαρίνες.
– Εβδομαδιαία κατανάλωση σε όσπρια, πουλερικά, ξηροί καρποί, αυγά, πατάτες.
– Ψάρια δύο φορές την εβδομάδα.

Σημαντική είναι η καθημερινή άσκηση σε συνδυασμό με ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής.
Η τήρηση των γευμάτων, ώστε να διατηρούμε τις τιμές σακχάρου εντός επιθυμητών ορίων.

Δήμητρα Σωπασή, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος (Πτυχιούχος Α.Τ.Ε.Ι Κρήτης)

Προηγούμενες

Άνθρωποι γύρω σου πολλοί…

Οι γλωσσοδέτες των παιδικών μας χρόνων!

Επόμενη

Σχολιάστε