Δημιουργική απασχόληση για μικρά και μεγάλα παιδιά!

Όλοι μας λίγο ή πολύ ξέρουμε πως τα παιδιά έχουν μια ατέλειωτη ενέργεια, που όλοι εμείς οι ενήλικοι ζηλεύουμε και θα θέλαμε να έχουμε….

Πολλές φορές όμως αυτή η αστείρευτη ενέργεια μπορεί και να προκαλέσει μια μικρή δυσκολία στην καθημερινότητα μας, καθώς τα παιδιά λείπουν από σχολεία, δραστηριότητες, φίλους, παιδική χαρά και τόσα άλλα ακόμη, και δεν μπορούν να την εκτονώσουν με την ίδια ευκολία.

Όμως με λίγη καλή διάθεση, φαντασία, όρεξη και ελάχιστο κόπο μπορούμε να τα καταφέρουμε και μέσα από το σπίτι μας!!!
Αρχικά δε πρέπει να ξεχνάμε πως όλα τα παιδιά ειδικά σε μικρότερες ηλικίες από 1.5 μέχρι και 4 ετών, χρειάζονται ακόμη περισσότερο την ΚΙΝΗΣΗ στην καθημερινότητα τους!

κούνια

Μερικά « κινητικά παιχνίδια» είναι τα εξής:

• «Κρύο ή ζέστη»

Κρύβουμε διάφορα παιχνίδια ή αντικείμενα ακίνδυνα μέσα στο σπίτι σε ασφαλή και προσβάσιμα σημεία για το παιδί και με τη δική μας βοήθεια προσπαθεί το παιδί να τα βρει…ένα στοιχείο για να καταλάβει ότι πλησιάζει στη κρυψώνα είναι να κάνουμε έντονα παλαμάκια ή σε μεγαλύτερα παιδιά με το γνωστό «κρύο ή ζέστη»(« κρύο» όταν είναι μακρυά από το σημείο που’ χουμε κρύψει το αντικείμενο , «ζέστη» όταν βρίσκεται κοντά στο σημείο.

• «μουσικές καρέκλες»

Ένα κλασσικό παιχνίδι που αρέσει πολύ σε μικρούς κ μεγάλους και χαρίζει πολλά γέλια σε όλους!!! Αντί για καρέκλες και για πιο ασφάλεια ,τοποθετούμε μαξιλάρια κυκλικά με απόσταση ,βάζουμε τραγούδια σε έντονο ρυθμό ή αν θέλουμε τραγουδάμε οι ίδιοι και κάθε φορά που σταματάμε όλοι κάθονται στο μαξιλάρι…σε κάθε γύρο αφαιρείται και ένα μαξιλάρι, αυτός που θα καταφέρει να κάθεται πάντα σε μαξιλάρι έως το τέλος των γύρων θα είναι κ ο «νικητής»!!!

• «Μπόουλινγκ»

Χρησιμοποιούμε πλαστικά μπουκάλια τα τοποθετούμε όπως τις κορίνες και με μια μπάλα ή κάποιο φρούτο όπως μήλο ή πορτοκαλί προσπαθούμε να ρίξουμε κάτω τα μπουκάλια! Όποιος ρίξει τα περισσότερα «κερδίζει»!!!
Αυτό το παιχνίδι μπορεί να συνδιάσει τη δημιουργία και τη κίνηση αφού στην ουσία μπορούμε να κατασκευάσουμε μόνοι μας το παιχνίδι.
Ξεκινάμε κάποια στιγμή μέσα στην ημέρα με το να βάψουμε με τέμπερες μαζί με τα παιδιά μας ή και μόνα τους ανάλογα την ηλικία τους, τα μπουκάλια σε διάφορα χρώματα. Στην συνέχεια φτιάχνουμε αν θέλουμε και μόνοι μας τη μπάλα είτε με χαρτοπολτό ή χαρτί και κόλα ατλακόλ είτε με ένα παλιό ύφασμα γεμίζοντας το με βαμβάκι και ράβοντας το σε στρογγυλό σχήμα. Είναι μια διαδικασία που σίγουρα θα τα απασχολήσει αρκετή ώρα μέσα στην ημέρα δίνοντας τους την χαρά της δημιουργίας και της δράσης!

• «Αριθμοπορεία / χρωματοπορεία»

Απλώνουμε κάτω στο πάτωμα σε διάφορα σημεία μέσα στο σπίτι χαρτί (κατά προτίμηση Α4 μεγάλη διάσταση για να είναι ευδιάκριτο) στο οποίο γράφουμε πάνω αριθμούς, τους τοποθετούμε με μπερδεμένη σειρά και κάνουμε τους τροχονόμους κατευθύνοντας τα μικρούλια μας σε μια πορεία ανάλογα με τον αριθμό που τους λέμε και τον οποίο κατευθύνονται κάθε φορά. Έτσι κάνουμε μια μεγάλη, είτε πιο μικρή πορεία, μαθαίνοντας τους αριθμούς. Αντίστοιχα, μπορούμε το ίδιο και με χρώματα. Άλλη μια δραστηριότητα που συνδιάζει ζωγραφική, γραφή, γνώση και έπειτα κίνηση!

• « Το καρναβάλι των ζώων»

Είναι μουσική χιουμοριστική σύνθεση του γνωστού μουσικού Camille Saint – Saens. Μέσα από τους ηχούς των μουσικών οργάνων ξεπηδούν στ αυτιά μας ήχοι από βηματισμούς ζώων τα οποία τα παιδιά μιμούνται και κινούνται αντίστοιχα στο χώρο παριστάνοντας τα. (μπορείτε να το βρείτε και να το ακούσετε μέσα από την γνωστή ιστοσελίδα αναζήτησης)

• «χορός»

Πάντα μα πάντα ένας ξέφρενος χορός μέσα στο σπίτι είναι η καλύτερη κινητική δραστηριότητα και η καλύτερη εκτόνωση και έκφραση συναισθημάτων…οπότε ειδικά μέσα σε μια δύσκολη μέρα δε ξεχνάμε να βάζουμε χαρούμενα τραγούδια και να τραγουδάμε και χορεύουμε όλοι μαζί!!!
Επίσης ακόμη και τώρα μπορούμε και επιβάλλεται να βγαίνουμε καθημερινά βόλτα(6), με ασφάλεια, με τα παιδιά μας, να οξυγονώνεται ο εγκέφαλος, να γεμίζουν τα παιδιά με εικόνες και άλλες παραστάσεις εκτός σπιτιού , για ποδήλατο, μπάλα, περίπατο, πόσο μάλλον εάν υπάρχει η δυνατότητα να έρχονται σ επαφή με τη φύση, μια ακόμη κινητική υπαίθρια και δημιουργική ταυτόχρονα απασχόληση είναι να μαζέψουμε υλικά που βρίσκουμε στη φύση από ξυλαράκια ,φύλλα πεσμένα, και κουκουνάρια και να τα χρησιμοποιούμε σε δραστηριότητες με τα παιδιά μας φτιάχνοντας ένα ζωάκι ή οτιδήποτε άλλο «γεννήσει» η φαντασία τους!
Πέρα όμως από την κίνηση που είναι βασική και απαραίτητη, υπάρχουν και στιγμές μέσα στην ημέρα όπου τα παιδιά πρέπει να είναι πιο ήρεμα και πιο συγκεντρωμένα και να αποφορτίζεται η όλη ένταση. Αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε με ενδιαφέρουσες δραστηριότητες που θα τα κρατήσουν απασχολημένα και γεμάτα ενθουσιασμό.

• «Αυγοθήκες»

Χρησιμοποιούμε χάρτινες ή πλαστικές αυγοθήκες, τις βάφουμε σε διάφορα χρώματα τη κάθε θήκη, και βάζοντας στο στόμα μας τη λαβή ενός κουταλιού, και στο κουτάλι αν όχι αυγό, για να αποφύγουμε τη φασινα μετά ,μπορούμε να φτιάξουμε είτε μικρού μεγέθους μπαλάκια από αλουμινόχαρτο είτε βάζοντας ζυμαρικά όπως πέννες, προσπαθούμε να τα μεταφέρουμε στη θήκη του αυγού με το χρώμα που επιλέγουμε ως στόχο, αυτό που χουμε τοποθετήσει στο κουτάλι χωρίς να πέσει κάτω..
Επίσης μπορούμε να χρωματίσουμε με χρώματα ανάλογα τα πόσα άτομα παίζουν το χρώμα που αντιπροσωπεύει τη κάθε ομάδα (πχ η κόκκινη, μπλε, κίτρινη ομάδα), και από απόσταση να προσπαθούμε με τις μπάλες από αλουμινόχαρτο να βάλουμε «καλάθι» στο χρώμα-θήκη της ομάδας μας! (ιδανικότερο για μικρότερα παιδάκια από την πρώτη εκδοχή).
«κολλάζ ιστοριών»
Από εφημερίδες, παλιά περιοδικά, έντυπα, φυλλάδια από σούπερ μάρκετ κλπ.. κόβουμε εμείς ή τα παιδάκια μας (από 3 χρόνων και άνω και πάντα με επίβλεψη μας ), και φτιάχνουμε μια δική μας ιστορία κολλώντας τα σε χαρτί ή ακόμη και έναν χάρτινο τύπου τρισδιάστατο κόσμο σαν κούκλες αν τα κολλήσουμε πάνω σε γλωσσοπιεστρο ή καλαμάκι. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε ζωγραφίζοντας τα ίδια τις φιγούρες.

• «πλάθω με τα δύο μου χεράκια»

Μια απασχόληση που βοηθάει κυρίως τα μικρά παιδιά στην λεπτή κινητικότητα είναι το να πλάθουν ζυμαράκι όπως τη πλαστελίνη και να φτιάχνουν όμορφα σχέδια τα οποία μετά τα ψήνουν! Μπορούμε είτε να το κάνουμε με κανονική συνταγή, όπως για να φτιάξουμε κουλουράκια να τα ψήσουν και να τα φάμε όλοι μαζί σε ένα γεύμα που θα’ χουμε στήσει με τα κουζινικα μας, πίνοντας τσάι ή γάλα, είτε με αλεύρι και νερό σαν πηλό όπου μετά το ψήσιμο μπορούν να τα χρωματίσουν και να τα διακοσμήσουν!

• «Ποιο λείπει;;;»

Ένα διασκεδαστικό παιχνίδι μνήμης που βοηθάει πολύ τα παιδιά να μένουν συγκεντρωμένα και να βελτιώσουν την παρατηρητικότητα τους…
Επιλέγουμε μερικά από τα παιχνίδια τους (συνήθως μέχρι 5. Εάν είναι πολύ μεγάλα παιδιά μπορούμε να το δυσκολέψουμε, εξαρτάται κ από το κάθε παιδί). Τα βάζουμε να τα παρατηρήσουν καλά, έπειτα κλείνουν τα μάτια τους, κρύβουμε ένα και πρέπει να σκεφτούν και να βρουν ποιο λείπει.

• «Μουσικά όργανα»

μουσική

Με απλά υλικά που τα περισσότερα ενδεχομένως τα έχουμε σπίτι μας μπορούν τα παιδιά μας να φτιάξουν τα δικά τους μουσικά όργανα. Για παράδειγμα…
Κλακέτες : κόβουμε από μια κούτα/ ένα κουτί με χοντρό χαρτόνι μια μακρόστενη λωρίδα, την οποία διπλώνουμε στη μέση. Στις εσωτερικές άκρες του χαρτονιού κολλάμε δύο καπάκια μεταλλικά από μπουκάλι μπύρας ή αναψυκτικού το οποίο πρώτα το’ χουν βάψει. Μόλις το κρατήσουν διπλωμένο στα δάχτυλα τους και τ’ ανοιγοκλείνουν θα δημιουργηθεί κατά προσέγγιση πάντα , ο ήχος της κλακέτας.
Μαράκες : χρησιμοποιούμε μπουκάλια πλαστικά τα οποία τα βάφουν και εσωτερικά τοποθετούν διάφορα είδη και μεγέθη ζυμαρικών ή οσπρίων ( μακαρόνια διάφορα σχήματα μεγέθη, ρύζι ,φασόλια, σπόρους κλπ ) Αρχίζουμε να τα κουνάμε και απολαμβάνουμε ήχο από μαράκες!!
Ντέφι : σ ένα χάρτινο πιάτο το οποίο το διακοσμούν τα παιδιά όπως θέλουν κρεμάνε περιμετρικά κουδουνάκια με πετονιά, σύρμα, σχοινί και το ντέφι έτοιμο!
Ντράμς : χρησιμοποιώντας πλυμένα κουτάκια από κονσερβοκούτι γύρω στα 3-4 και ενώνοντας τα με ταινία γύρω-γύρω και βάφοντας τα με νερομπογιές, κρατώντας στα χέρια τους κουταλιά ή ξυλάκια χτυπάνε τα κουτάκια και αρχίζουμε τον χορό στον ρυθμό των ντράμς!

• « Γαντόκουκλες»

κουκλοθέατρο

Με παλιές μας φθαρμένες κάλτσες τις οποίες τις φτιάχνουμε σαν κούκλες, βάζοντας τους μαλλιά από μαλλί πλεξίματος, ή από βαμβάκι και χαρτί που το βάφουνε με τέμπερες, ρούχα από αλλά παλιά υφάσματα, φύλλα δέντρων, ξυλαράκια για χέρια είτε από χαρτί αφού τα σχηματίσουν και κόψουν, ψεύτικα ματάκια που βρίσκουμε σε βιβλιοπωλεία είτε από μικρά κουμπιά, φασόλια μαυρομάτικα, είτε πάλι από χαρτί που τα ζωγραφίζουν τα παιδιά, και με ότι θελήσουν και φανταστούν, κολλάμε με ισχυρή κόλλα, είτε ράβουμε αυτά με τα οποία την διακοσμούν! και  το κουκλοθέατρο ξεκινά!…

«θεατρικό παιχνίδι»

Μια αγαπημένη συνήθεια των παιδιών είναι να χρησιμοποιούν τα ρούχα μας!…αφού το κάνουν έτσι κ αλλιώς, ας το χαρούν λοιπόν…ας βάλουμε τα παιδιά μας να υποδυθούν ρόλους αλλάζοντας ρούχα, τόνο και ηχόχρωμα φωνής, εκφράσεις και να δούμε μέσα από τη δική τους μίμηση προσώπων πως βλέπουν τον κόσμο μέσα από τη δική τους ματιά.

Ένα ακόμη έξυπνο παιχνίδι για μεγάλα παιδιά που ξέρουν να γράφουν είναι το γνωστό « ζώο-πράγμα- φυτό», είναι ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που μαθαίνουν πολλά! Αντίστοιχα είναι και παιχνίδια όπως παζλ και επιτραπέζια που μπορούν να παίξουν μόνα τους, είτε και όλη η οικογένεια μαζί!

τουβλάκια

Υπάρχουν πολλές δημιουργικές δραστηριότητες για να απασχολήσουμε μικρά και μεγάλα παιδιά, χρησιμοποιώντας από απλά υλικά ανακυκλώσιμα, όπως μπουκάλια, χαρτί, κύλινδρο από χαρτί κουζίνας ή υγείας, βαμβάκι, κονσερβοκούτι, περιοδικά, ξύλο κλπ.. μέχρι και χωρίς καθόλου υλικά αρκεί να έχουμε λίγη φαντασία και πολλή διάθεση!!!
Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα παιδιά εκτός από τα παιχνίδια τους, θέλουν και άλλα ερεθίσματα που θα τα κάνουν πιο ενθουσιώδη, οξυδερκή, θα εξασκήσουν περισσότερο τη φαντασία τους, την ομιλία, επικοινωνία και έκφραση τους και την κινησιολογία τους. θα έρθουν σε μεγαλύτερη επαφή αρχικά με τον ίδιο τους τον εαυτό και τις δεξιότητες τους και έπειτα με γονείς και αδέρφια.

Σίγουρα, όλη η οικογένεια θα περάσει ευχάριστα, δημιουργικά και με πολλά γέλια!!!!

Έλλη Δημητρίου

Σχολιάστε