Άγγελος Πατσιάς, από το σχολείο του Φουρφουρά στο Big Bang!

|

Για τον Άγγελο Πατσιά ακούσαμε πρώτη φορά πριν αρκετά χρόνια, όταν ήταν δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά, στο ορεινό Ρέθυμνο.

Άγγελος Πατσιάς

Χρειάστηκαν 5 χρόνια για να μεταμορφώσει, σε συνεργασία και με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, ένα απλό σχολείο, στο Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων. Οι τάξεις άλλαξαν μορφή και διακόσμηση, ενώ τα παιδιά άρχισαν να μαθαίνουν την αυτοδιαχείριση μέσα από την κουζίνα, το θερμοκήπιο,τους βοτανόκηπους και το κοτέτσι. Έγιναν οι ρεπόρτερ του «Φουρφουράς TV», βγήκαν στη φύση με το «Δίκτυο των Ορέων», λασπώθηκαν, έμαθαν τη γη, συνεργάστηκαν.

Tο «Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων» στον Φουρφουρά έγινε δεκτό το 2014, στην παγκόσμια λίστα των Σχολείων της Εναλλακτικής Εκπαίδευσης (παρέα με το Summerhill,το Sands School, τα Sudbury, τα Waldorf, τα Σχολεία του Δάσους κ.α.) εκπροσωπώντας τη χώρα μας σε μια εκπαιδευτική κοινότητα που θέτει διαφορετικούς στόχους.

Σήμερα λίγα χρόνια μετά το Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων του Φουρφουρά, συναντάμε τον Άγγελο Πατσιά στο Big Bang, το σχολείο του μέλλοντος, που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και λειτουργεί φέτος για 2η χρονιά!

bigbang

 

Τι είναι τελικά το Big Bang και γιατί ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα σχολεία της χώρας;

“To Big Bang είναι κάτι παραπάνω από ντουβάρια. Είναι ένας τρόπος να βλέπεις τα πράγματα. Ένα όραμα για την εκπαίδευση αν θέλεις. Βάση αυτού του οράματος δημιουργήθηκε και το δημοτικό μας ως φυσική συνέχεια του Σχολειού της Φύσης. Το κάθε σχολείο στον κόσμο έχει τη δική του μοναδική ταυτότητα. Κατα κάποιον τρόπο το κάθε σχολείο ξεχωρίζει και θα έπρεπε να ξεχωρίζει.

Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποί του έχουν βάλει μέσα κομμάτι του εαυτού τους και αυτό είναι που το κάνει σημαντικό. Το δικό μας σχολείο επενδύει στην έρευνα και την ανακάλυψη της γνώσης. Αναπτύσσουμε συνεχώς νέα εργαλεία και σχεδιάζουμε διαρκώς τους χώρους για να καλλιεργήσουμε τη διαθεση αυτή της έρευνας, με την οποία εξοικειώνονται τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία. Το σχολείο μας είναι επηρεασμένο από την αγορά με την έννοια που την χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες.

Τα παιδιά πραγματοποιούν συμβούλια μέσα από τα οποία επιλύουν τις διαφορές τους και προτίνουν πράγματα για το σχολείο. Παράλληλα ένα σύνολο ανθρώπων μέσα και έξω από το σχολείο πλαισιώνουν τις διδασκαλίες και δραστηριότητές μας. Και φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε το στοιχείο της έκπληξης, της ανακάλυψης και του παιχνιδιού που παίζει μοναδικό ρόλο στη δημιουργικότητα, την ψυχική υγεία αλλά και την ενίσχυση των εσωτερικών κινήτρων του παιδιού!
Για το τέλος άφησα το επιστέγασμα όλων αυτών. Θέλουμε να εκπαιδεύσουμε αξιοσέβαστους μερακλήδες. Ανθρώπους αποτελεσματικούς που θα εκτιμούν και θα σέβονται το κάθετι. Που θα μπορούν να είναι ευτυχισμένοι με ένα πιάτο φαί και που θα έχουν τα μάτια τους στραμμένα στον συνάνθρωπο.”

Πως προέκυψε η ιδέα και η δημιουργία του Big Bang;

“Η ιδέα ξεκίνησε από μια φουρνιά γονέων του Σχολειού της Φύσης, οι οποίοι έπιασαν τη Βέτα (Ελισάβετ Γεωργιάδου) και της είπαν ότι είναι σημαντικό γι΄αυτούς η συνέχεια των παιδιών σε μια αντιστοιχη φιλοσοφία στο δημοτικό σχολείο. Εκείνη η κουβέντα στάθηκε αφορμή για να αρχίσει να δουλεύεται η ιδέα του δημοτικού. Στη συνέχεια η Βέτα βρήκε τον Γιάννη (Γιάννης Σωτηράκος) με τον οποίο κάναμε μαζί τον εκπαιδευτικό μας οργανισμό (Big Bang Education) και εμένα που τότε ήμουν στην Κρήτη. Το ταξίδι μέχρι τη πραγματική λειτουργία του δημοτικού, είναι κατά τη γνώμη μου ένα σχολείο από μόνο του, ύμνος στις ανθρώπινες σχέσεις και πίστης στο όραμα και τον στόχο.”

bigbang

 Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά ή αλλιώς το Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων, πόσο επηρέασε την πορεία σας και την εξέλιξη σας σαν άνθρωπος;

“Πάρα πάρα πολύ! Και μου αρέσει ιδιαίτερα που χρησιμοποιείτε τον όρο άνθρωπος και όχι εκπαιδευτικός. Στην πραγματικότητα όλα τα χρόνια που ήμουν στην Κρήτη, τα πρώτα δύο στην Γωνιά και τον Άγιο Νικόλαο Ρεθύμνου και τα τελευταία 5 στο Φουρφουρά, στάθηκα εξαιρετικά ευλογημένος να βρίσκομαι κοντά σε ανθρώπους από τους οποίους έπαιρνα κάτι. Υπέροχους συναδέλφους, υπέροχους γονείς και φίλους, οι οποίοι συντελούσσαν με τον τρόπο τους στην αλλαγή αυτού που ήμουν. Για 7 χρόνια βιώνα τη ροή της ζωής σε όλο της το μεγαλείο και τα χρόνια αυτά θα με συντροφεύουν πάντοτε με τις καλύτερες αναμνήσεις.”

 Κατά τη διάρκεια του lockdown, τα μαθήματα στο σχολείο σας με ποιο τρόπο γίνονται;

“Η πανδημία οπωσδήποτε δεν είναι το φυσικό μας πεδίο. Για κανέναν δεν είναι. Ωστόσο, αυτές τις εβδομάδες έχει ενεργοποιηθεί απίστευτα το δημιουργικό κομμάτι όλων των ανθρώπων του σχολείου, γιατί το κίνητρο ήταν μεγάλο! Πως θα κάνω τα παιδιά, τις οικογένειές τους, αλλά και εμάς τους ίδιους, να το περάσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα.

Αναπτύξαμε ένα μοναδικό εκπαιδευτικό ραδιόφωνο, ψυχαγωγικό και εκπαιδευτικό, που σχεδόν όλοι οι δάσκαλοι κάνουν εκπομπή, ξεκινάν εκπομπές γονέων, και σχεδόν όλα τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία να κάνουν και αυτά την εκπομπή τους! Είναι μαγικό να βλέπεις τα παιδιά να μπαίνουν μόνοι τους στο ΖΟΟΜ για να ετοιμάσουν τα κείμενα που θα παρουσιάσουν και να αυτοοργανώνονται. Να ετοιμάζουν με τη δασκάλα της μουσικής διαφημιστικά, βίντεο αφίσες και όλα τα συναφή. Και την ώρα της εκπομπής να εκτίθενται και να επικοινωνούν τις ιδέες τους! Θα μπορούσα να μιλάω πραγματικά ώρες!

Για να ενεργοποιήσουμε τα εσωτερικά κίνητρα των παιδιών και το ενδιαφέρον τους, ενεργοποιήθηκαν φίλοι, συνεργάτες και ειδικοί διαφόρων τομέων που μπήκαν στις ψηφιακές τάξεις των μαθητών για να τους βοηθήσουν με τις θεματικές που τρέχουν αυτήν την περίοδο. Ξεκινήσαμε τη δημιουργία ηλεκτρονικού περιοδικού, ενώ οργανώσαμε απογευματινές ομάδες μελέτης και ατομικών συναντήσεων για να βοηθάμε τα παιδιά και τις οικογένειες στην καθημερινότητά τους.

Επίσης θέλοντας να βάλουμε την άθληση ως πρωταγωνιστή στις ζωές των παιδιών, αξιοποιήσαμε μεθοδολογίες όπως το gamification για να δημιουργήσουμε αθλητικά challenges.

Φυσικά και σε αυτήν την καραντίνα δεν έλειπαν τα απίστευτα βίντεο των εκπαιδευτικών μας, είτε αυτά είχαν να κάνουν με την μουσική, τον αθλητισμό, τις τέχνες ή τη διδασκαλία κάποιων γνωστικών αντικειμένων.

Τέλος οι μαθητές μας δημιούργησαν σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους και συγγραφείς ηχοβιβλία τα οποία και παρουσίασαν στο ραδιόφωνο,ενώ δημιουργήθηκαν podcast για την εκμάθηση της ιστορίας.

Τη διαφορά όμως την κάνουν και την έκαναν οι καθημερινές επαφές των εκπαιδευτικών μας με τους μαθητές τους. Γιατί οι εκπαιδευτικοί μας είναι αυτοί που κρατάνε ζωντανό το όραμα του σχολείου και ακόμα και σε τέτοιες συνθήκες δημιουργούν, εμψυχώνουν, εκπαιδεύουν, στέκονται ως μέντορες, φίλοι και δάσκαλοι για τα παιδιά τους.”

 Μια ευχή για το εκπαιδευτικό μας σύστημα , στο ξεκίνημα της νέας δεκαετίας!

“Η Ελλάδα αποτέλεσε τη μήτρα του δυτικού πολιτισμού. Θα ήθελα πολύ να δω τη χώρα μας να χαράζει εκπαιδευτική και πολιτιστική πορεία για ακόμα μια φορά.”

Προηγούμενες

Συμβουλές για απώλεια βάρους!

Ανοίγουν Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου!

Επόμενη

1 σκέψη στο “Άγγελος Πατσιάς, από το σχολείο του Φουρφουρά στο Big Bang!”

  1. ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, ΤΟΥΣ ΑΝΟΙΧΤΟΥς ΟΡΙΖΟΝΤΕς ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΑΣ
    ΜΑΓΔΑΛΗΝΗ ΑΓΡΑΦΙΏΤΗ
    ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΜΑΘΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ

    Απάντηση

Σχολιάστε