Κάπνισμα και Διατροφή

|

Κάπνισμα και Διατροφή

Το κάπνισμα είναι μία κακή συνήθεια που πολλοί άνθρωποι αδυνατούν να την σταματήσουν. Πως όμως το κάπνισμα επηρεάζει το σωματικό βάρος και τα θρεπτικά συστατικά;

Το κάπνισμα εμπλέκετε σε πολλές αλλαγές του μεταβολισμού, δηλαδή προκαλεί αύξηση:
Του μεταβολισμού
– Της θερμογένεσης
– Της λιπόλυσης
– Του ρυθμού οξείδωσης λίπους και υδατανθράκων
– Διαταραχή της ανοχής της γλυκόζης και της ευαισθησίας στην ινσουλίνη

Οι διατροφικές συνήθειες που τείνει να έχει όμως ένας καπνιστής είναι συνήθως ανθυγιεινές. Προσλαμβάνουν περισσότερες θερμίδες, λίπος, καφεΐνη, αλκοόλ, απλά σάκχαρα και γενικά τροφές με αυξημένη χοληστερίνη. Επιλέγουν λιγότερο συχνά σύνθετους υδατάνθρακες όπως είναι προϊόντα ολικής άλεσης, φρούτα, λαχανικά και συνήθως δεν καταναλώνουν πρωινό.
Στην περίπτωση που ένας καπνιστής ακολουθεί μια υγιεινή διατροφή, δεν προσλαμβάνει τα ίδια θρεπτικά συστατικά από κάποιον που δεν καπνίζει και ο λόγος είναι ότι το τσιγάρο καταστρέφει κάποιες βιταμίνες.

Ας δούμε ποιες είναι αυτές οι βιταμίνες που καταστρέφονται:

-Η βιταμίνη C: συμβάλλει στη διατήρηση του κολλαγόνου των ιστών, βοηθά στην αύξηση της απορρόφησης σιδήρου, έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, βοηθάει στην ενίσχυση των ούλων, των δοντιών, των μυών καθώς και στην σύνθεση ορμονών και των εσωτερικών οργάνων.
-Η βιταμίνη Β1: είναι υπεύθυνη για τη σωστή λειτουργία του πεπτικού και του νευρικού συστήματος, για την υγεία του δέρματος και της στοματικής κοιλότητας.
-Η βιταμίνη Β2: συμβάλλει στην ανάπτυξη, στην όραση, στον σχηματισμό ενζύμων και αντισωμάτων. Επίσης συμβάλλει στον μεταβολισμό των λιπών και των υδατανθράκων, βοηθάει στην καλύτερη υγεία του δέρματος, των νυχιών, των μαλλιών και του στόματος.
– Η βιταμίνη Β12: σχηματίζει και αναζωογονεί τα ερυθρά αιμοσφαίρια, βοηθάει στη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος, βελτιώνει την μνήμη, επιταχύνει την πεπτική λειτουργία, μειώνει των εκνευρισμό, αυξάνει την ενεργητικότητα και βελτιώνει την ισορροπία και την συγκέντρωση.
-Η βιταμίνη Β9 ή φολικό οξύ: απαραίτητη για την σύνθεση νέων κυττάρων.
-Η βιταμίνη Ε: συμβάλλει στη μείωση κινδύνου από στεφανιαία νόσο και αρτηριακή πίεση, προλαμβάνει τους θρόμβους και μειώνει την κόπωση.
– Σελήνιο: αντιοξειδωτικό για τον οργανισμό και σημαντικό για το ανοσοποιητικό σύστημα και για τη ρύθμιση του θυρεοειδούς αδένα.

Τροφές που αποβάλλουν την νικοτίνη από τον οργανισμό

Αν καπνίζετε ή είστε παθητικός καπνιστής ή το έχετε σταματήσει πρόσφατα, τα παρακάτω τρόφιμα θα σας βοηθήσουν να αποβάλλετε ένα ποσοστό νικοτίνης και να αναπληρώσετε κάποιες χαμένες βιταμίνες:
Πορτοκάλια
– Μπρόκολο
-Καρότα
-Ακτινίδια
– Σπανάκι
– Νερό

Μπορεί να μην είναι τρόφιμο αλλά προσφέρει ενυδάτωση στο σώμα και στο δέρμα. Με τα παραπάνω τρόφιμα θα έχετε απλά μια καλύτερη σύσταση. Η διακοπή όμως του καπνίσματος είναι η καλύτερη επιλογή για μια καλή υγεία.

Ειρήνη Πετειναράκη, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Προηγούμενες

Οι πικρές αλήθειες για τις καταλήψεις στα σχολεία

Η σημασία του ύπνου στην ανάπτυξη των παιδιών

Επόμενη

Σχολιάστε