Aπό το δημοτικό στο γυμνάσιο, τα παιδιά βρίσκονται αντιμέτωπα με ριζικές αλλαγές…

Aπό το δημοτικό στο γυμνάσιο, τα παιδιά βρίσκονται αντιμέτωπα με ριζικές αλλαγές…

Kαθώς το παιδί μεγαλώνει, κάποτε μοιραία αλλάζει και βαθμίδα εκπαίδευσης. Φτάνει λοιπόν και η στιγμή που από το δημοτικό πηγαίνει στο γυμνάσιο. Από νωρίς του τονίζετε ότι πλέον μεγάλωσε, ότι πρέπει να σοβαρευτεί, πως θα έχει πολύ διάβασμα, ότι πρέπει να περιορίσει το παιχνίδι κ.λπ.

Όλα αυτά του προκαλούν ανησυχία, μια και δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πώς θα είναι αυτή η νέα κατάσταση.
Tο δωδεκάχρονο αγόρι ή κορίτσι βρίσκεται αντιμέτωπο με τις εξής ριζικές αλλαγές:
Mέχρι πέρσι ανήκε στα μεγαλύτερα παιδιά του σχολείου (τα«εκτάκια»), ενώ τώρα ανήκει στα μικρότερα.
Όλοι αυτοί οι «μεγάλοι» που το περιτριγυρίζουν του είναι άγνωστοι. Mαθητές και καθηγητές αποτελούν νέες φυσιογνωμίες, και το καινούριο είναι για πολλά παιδιά συνώνυμο του απειλητικού.
Mέχρι πριν από λίγους μήνες, διευθυντής και δάσκαλοι ήξεραν το παιδί με το μικρό του όνομα. Ωστόσο, στο γυμνάσιο, παρατηρείται ότι ακόμα και οι πλέον φιλότιμοι καθηγητές συνήθως μαθαίνουν τα ονόματα των πολύ καλών μαθητών ή των πολύ άτακτων.
Στα σχολεία όπου φοιτούν πολλά παιδιά, ομάδες μαθητών με επιθετική συμπεριφορά μπορεί να προκαλέσουν διάφορες δυσάρεστες καταστάσεις. Έτσι, πολλά παιδιά αισθάνονται εκτεθειμένα και απροστάτευτα, ειδικά όταν δεν θέλουν «να καρφώσουν».
Oι ανταγωνισμοί μεταξύ των συμμαθητών εντείνονται.

O δωδεκάχρονος και η δωδεκάχρονη βρίσκονται, λοιπόν, μέσα σε τρεις μήνες σε έναν πολύ διαφορετικό και σαφώς πιο απαιτητικό κόσμο από κείνον στον οποίο είχαν συνηθίσει. Eιδικά αν το παιδί είναι ευαίσθητο ή ευάλωτο για άλλους λόγους (εξαιτίας προβλημάτων οικογενειακών, οικονομικών ή θεμάτων υγείας κ.λπ.), ο αντίκτυπος μπορεί να είναι πολύ ηχηρός.
Tο καλό είναι ότι τα περισσότερα παιδιά προσαρμόζονται τελικά στο γυμνάσιο μέσα σε λίγους μήνες, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Δημιουργούν φιλίες, σχηματίζουν νέο δίκτυο αλληλοϋποστήριξης, μαθαίνουν τον νέο κώδικα συμπεριφοράς, εξοικειώνονται με τους χώρους και με τους περισσότε- ρους καθηγητές, και η πορεία τους είναι ομαλή.

Τι σας προτείνω
Tονίστε τα θετικά στοιχεία της «αναβάθμισης» του παιδιού σας, της ανόδου του σε άλλη κλίμακα της εκπαίδευσης, χωρίς να το τρομάζετε.
Φερθείτε του με μεγαλύτερη κατανόηση, ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες αυτής της μεταβατικής φάσης.
Tα παιδιά με καλή ή αυξημένη σωματική ανάπτυξη συνήθως προσαρμόζονται πιο εύκολα στο νέο τους σχολείο. Aν ένα παιδί είναι μικροκαμωμένο, ίσως δυσκολευτεί λίγο περισσότερο, επομένως θα χρειαστεί και μεγαλύτερη στήριξη. Προτρέψτε το να διατηρήσει τις φιλίες που είχε, ακόμα κι αν οι δρόμοι με τους παλιούς φίλους του χώρισαν λόγω διαφορετικών σχολείων.
Μην προχωρείτε σε παράλληλες αλλαγές όταν το παιδί σας αλλάζει βαθμίδα ή σχολείο. H πρώτη γυμνασίου είναι η χειρότερη φάση για να εκδηλωθούν οικογενειακά προβλήματα. Πολλοί γονείς όμως κάνουν το λάθος να εκτιμούν ότι πλέον το παιδί μεγάλωσε κάπως, δεν είναι στο δημοτικό, άρα μπορεί να αντιμετωπίσει πιο ώριμα την κατάσταση. Έτσι, επιλέγουν αυτή την πολύ ακατάλληλη περίοδο για να κάνουν κάποιο σημαντικό βήμα στη δική τους ζωή, λόγου χάριν να προχωρήσουν σε ένα διαζύγιο το οποίο ανέβαλλαν για καιρό.

Αλεξάνδρα Καππάτου Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος

akappatoy.gr

Σχολιάστε